Een week in Stockholm

18 augustus 2018 - Stockholm, Zweden

Zondag 12 augustus

Vandaag nemen we afscheid van de fam. v.d. Kloet, we gaan naar Stockholm. Het heeft de hele nacht licht geregend en ook vanmorgen houden we het niet droog.

De caravan is weer snel startklaar achter de auto gehangen. We hebben nog wel een missie te voltooien. Bij Ikea in Karlstad gaan we nog even op zoek naar een nieuw opstapje voor de caravan.

Je hebt een gevoel dat je in Hengelo bij de Ikea bent. Alle kleurtjes, meubelnamen etc., alles is hetzelfde. Het opstapje is snel gevonden en wij zijn voor het vervolg van onze vakantie uit de brand, tenminste als we deze niet weer laten staan.

We gaan verder via Orebro en Eskilstuna naar een mooi klein plaatsje Strangnas om daar even te pauzeren. Het is even droog geworden, dus brengen wij even een bezoek aan de mooie Kathedraal van deze plaats. Het oudste deel van de kerk komt uit 1250. Via de “mooiste” straat, de Gyllenhjemsgatan,  van Zweden wandelen we weer terug naar de auto.

Het is niet ver meer naar onze nieuwe camping.

Donkere wolken hangen boven Stockholm en het duurt niet lang of de regen klettert weer op onze auto. We komen zelfs nog in een heuse file en dat maak je in Zweden niet zoveel mee.

De camping Flottsbro is snel gevonden en de caravan met voortent staat weer perfect voor de komende dagen. Morgen bezoeken we Stockholm en vanavond blijven we lekker warm in ons mooie huisje.

Maandag 13 augustus

De zon staat vanmorgen weer hoog aan de hemel en het schijnt een zonnige dag te gaan worden. Een mooie dag om Stockholm te bezoeken.

We gaan met de auto en onze fietsen naar het station van Flemingsberg, zes km van onze camping verwijderd.

De auto parkeren we bij het station voor 70 Kronen en dat voor een hele dag en de fietsen nemen we mee in de trein.

We stappen uit op station Stockholm City maar krijgen meteen te horen dat fietsen hier niet zijn toegestaan. We moeten een halte verder en dan daar mag het wel. Het scheelt een paar kilometer extra fietsen voordat we in het centrum van de stad zijn.

Stockholm is de hoofdstad van Zweden en telt bijna 2 miljoen inwoners, de stad ligt aan de smalste passage van de Oostzee naar het Malarenmeer.

Stockholm is gebouwd op meer dan tien eilanden en elk eiland is weer verbonden met elkaar via bruggen. De stad is al sinds 1520 niet meer belegerd noch ingenomen door vijandelijke troepen, zodat veel oude gebouwen bewaard zijn gebleven.

Je kunt hier prima fietsen. Overal zijn er fietspaden en zo kunnen we heel de stad op ons gemakkie gaan bekijken. We hebben geluk, want bij het Koninklijk Paleis begint net de wisseling van de wacht.

Vandaag gaan we de highlights bekijken en morgen gaan we daar iets dieper op in. We fietsen langs diverse musea en dat zijn er een heleboel. Met het koninklijke vlaggenschip “Vasa”, dat meer dan driehonderd jaar op de zeebodem te hebben gelegen nu zijn laatste rustplaats heeft gevonden in het moderne Vasamuseet, beschikt Stockholm over een toeristische attractie die uniek is over de hele wereld. Morgen is het een iets minder zonnige dag, dus dit museum staat voor morgen op ons lijstje.

Een museum helemaal gewijd aan ABBA ontbreekt ook niet in deze stad.

We gaan deze middag heerlijk lunchen op een mooi terras aan het water. We fietsen daarna door naar het mooie eiland Djurgarden en komen langs het bekende pretpark Tivoli.

Op een relatief kleine oppervlakte staan er veel spectaculaire achtbanen etc. Niets voor Marja, dus wij gaan het niet bezoeken.

We fietsen langs het slot Rosengarden en eigenlijk wordt het vanaf hier steeds rustiger. Op een gegeven moment heb je niet meer het gevoel dat je zo dicht bij een miljoenenstad bent. Bij een Engelse kerk genieten we in de tuin van een lekker kop koffie.

Daarna zoeken we de drukte van de stad weer op en fietsen nog even naar het Historisch Museum, hier leren we iets over de tijd van de Vikingen.

Na nog even een bezoek te hebben gebracht aan het Raadhuis gaan we terug naar ons treinstation om vanaf hier weer terug te komen bij ons vertrekpunt.

Op de camping genieten we nog even heerlijk in de zon.

Dinsdag 14 augustus

Vandaag staat er maar een ding op het programma, we gaan een bezoek brengen aan het Vasamuseum. We parkeren onze auto vandaag in Tallinge, want daar is het goedkoper en het is maar twee kilometer verderop.

Zonder fietsen kunnen we nu wel uitstappen op Stockholm City en eigenlijk begrijp je dan ook wel dat je hier niet met fietsen moet komen.

Op dit station komt alles bij elkaar en is het een wirwar van mensen die overal naar toe gaan.

Wij vinden al snel onze weg naar de uitgang en lopen richting het Vasamuseum. In het verhaal van gisteren heb ik al iets verteld over dit museum en wat hier is te zien.

De wandelvriendin Anja heeft ons de tip gegeven om dit museum sowieso te gaan bekijken als we in Stockholm zijn. Anja, dank je wel voor deze tip want we hebben genoten van dit bezoek.

De uitleg met daarbij de beelden van de berging van het schip, maar ook alles wat er is gevonden uit dit tijdperk 300 jaar geleden geeft een heel mooi beeld van hoe toen het leven was. De vrouwen hadden toen een belangrijke functie, want de mannen waren veel van huis om oorlog te voeren. De vrouwen zorgden voor alles en niet alleen het huishouden.

We zien hoe het schip is gebouwd in 1629 en al bij de eerste paar meter ten onder ging en zonk in de haven.

Uiteindelijk zijn er toch maar 30 mensen omgekomen, maar dat komt omdat het schip nog niet op open water voer. Er zijn enkele pogingen ondernomen om de Vasa te bergen, maar pas zo’n 300 jaar later in 1961 lukt het om het majestueuze vlaggenschip weer naar boven te krijgen.

In een periode van zeventien jaar wordt het schip geconserveerd en is het klaar om tentoongesteld te worden.

Als je eens een bezoek brengt aan Stockholm brengt moet je dit museum niet overslaan.

We lopen weer terug langs de haven en komen terecht in een of ander festival. We lopen een tent binnen waar een line dancing bezig is. Leuk om te zien!

Daarna naar station Stockholm City om vervolgens weer naar huis te reizen.

We hebben een mooie dag gehad en wederom genoten van een superdag in de mooie stad Stockholm. Op het moment dat ik dit verslag schrijf zit Marja lekker te puzzelen met een puzzle als souvenir aan het schip de Vasa.

Woensdag 15 augustus

Vandaag gaan we voor de laatste dag met de trein naar Stockholm. We willen nog even de oude stad of wel de Gamla Stan gaan bezoeken. Eergisteren zijn we hier met de fiets geweest maar dit gebied bleek moeilijk te fietsen met al zijn kinderkopjes.

We besluiten om vandaag een station eerder uit te stappen en wel op Stockholm Sodar. We zijn op het eiland Sodermalm. We wandelen via kleine middeleeuwse steegjes naar de top van de Mariatorget en hebben een uitzicht op de oude stad, we komen uiteindelijk bij de brug welke ons brengt in de Gamla Stan. Al wandelend komen we bij het Koninklijk paleis. Het paleis maakt op ons niet zoveel indruk, al is de slotkapel wel de moeite waard om even binnen te kijken.

We gaan het kasteel niet verder bezichtigen en lopen verder richting de Finse Kerk en op de binnenplaats vinden we het kleinste standbeeld van Stockholm, de ijzeren jongen of wel jarnpojken, dat nog niet eens de grootte van een hand heeft. Als je het ventje over zijn bol aait brengt dat je geluk. De bewoners rondom dit mannetje verzorgen hem goed, met name in de winterdag krijgt hij altijd een gebreid mutsje op zijn hoofd. Ze hebben er genoeg in voorraad voor het geval een toerist zo’n mutsje als souvenir meeneemt naar huis.

In dit gebied liggen ook weer talrijke caches en een paar zijn we gaan zoeken en gevonden. Zo midden in een winkelstraat op de mooiste plekken verstopt.

Al wandelend komen we weer in de Drottningsgatan, een van de grootste winkelstraten van Stockholm. Alle souvenirs zijn al gekocht, dus is het tijd om het treinstation Stockholm City weer op te zoeken en dat levert ons geen enkel probleem op. Na drie dagen Stockholm beginnen we ons al helemaal thuis te voelen.

Op het perron staat de trein al op ons te wachten en gaan we terug naar Tallinge.

Op de camping is het prima weer om heerlijk uit te rusten van deze drie dagen, want we hebben veel gezien en veel indrukken op gedaan. We gaan ze maar eens allemaal verwerken.

Morgen komen Jacqueline en Maurice met de meisjes en daar kijken we ook wel weer naar uit.

Donderdag 16 augustus

Vandaag blijven we voor de eerste keer deze vakantie een dag op de camping. Het enige wat we moeten doen is de boodschappen halen voor vanmiddag en vanavond, want De familie Smit komt vandaag op de camping en wij hebben hun uitgenodigd voor het eten van vanavond.

Via what’s app geven ze aan ons door dat ze zo rond de klok van half twee zullen aankomen.

De boodschappen zijn snel gehaald bij de Maxi in Flemingsburg. Hier hebben we de afgelopen dagen steeds onze boodschappen gehaald, want deze supermarkt ligt bij het station.

Terug op de camping wordt de caravan na drie weken vakantie weer een beetje op orde gebracht en het dekbed wordt vervangen door een nieuwe.

Wij zijn er weer klaar voor de komende drie weken.

Precies volgens opgave komen Jacqueline en Maurice en de meisjes de camping oprijden. We verwelkomen hun met een lekker bakje koffie, iets wat ze de afgelopen weken nog niet zoveel hebben gedronken.

Hun hebben een leuk huisje op deze camping voor de komende twee nachten, want dan gaan hun met de boot vanaf Stockholm naar Riga en wij gaan vanaf Nynasshamm naar Ventspils.

De middag op de camping verloopt gezellig en wij en zij hebben heel wat verhalen te vertellen over wat we allemaal al hebben gedaan.

‘s Avonds hebben we heerlijk met z’n allen gegeten en gedronken. We stellen aan Femke en Lisanne voor dat zij bij ons in de caravan gaan slapen en daar zeggen ze geen nee tegen.

Morgen gaan Jacqueline en Maurice een bezoek brengen aan Stockholm en de rest van de familie blijft bij ons op de camping, dus ook morgen wordt weer een campingdag.

Vrijdag 17 augustus

De afgelopen nacht hebben Femke en Lisanne bij ons in de caravan geslapen en dat was geen enkel probleem. Heerlijk met z’n vieren uitgeslapen.

Nadat Jacqueline en Maurice zijn vertrokken voor hun dagje uit naar Stockholm gaan wij met de kinderen even naar de winkel om iets lekkers voor de picknick te halen. Wij gaan vandaag lekker naar ons strandje om ons daar vandaag te gaan vermaken.

De hond Senna in de schaduw en de rest gaat pootjebaden in het meer. Femke komt op het idee om een wedstrijdje zandkastelen bouwen te organiseren. Opa is de scheidsrechter en na lang wikken en wegen is Femke de winnares.

Tegen de avond komen pa en ma weer terug en zij hebben ook een leuke dag gehad. Inmiddels is het licht beginnen te regenen maar de druppels worden steeds talrijker met als gevolg dat het af en toe stortregent. Zulke harde buien hebben we nog niet gehad.

Maurice zorgt vanavond voor een heerlijke maaltijd in hun huis op de camping. Geweldig lekker, maar dat kun je aan hem ook wel over laten. Nog even een spelletje met Femke, zij is bijna altijd de beste, maar vanavond was het opa die de winnaar was.

Later op de avond klaart het weer op en wij nemen de kinderen voor een tweede nachtje slapen bij opa en oma mee naar onze caravan. Het is inmiddels elf uur geworden.

Zaterdag 18 augustus.

Ook de afgelopen nacht is het geen enkel probleem met Femke en Lisanne in de caravan. Vandaag is het onze laatste dag op Zweedse bodem. Vanavond om half tien vertrekken we met de boot naar Ventspils en komen al vroeg in de morgen (zes uur) aan in Letland.

Deze dag laat Maurice nog even zien of hij een goede visser is. Jacqueline is echter degene die een visje aan de haak slaat.

De caravan wordt weer ingepakt en volgens Jacqueline begint er vandaag een nieuwe vakantie. Het is allemaal wel een beetje spannend. Eerst een lange bootreis en dan morgen weer in een heel nieuw land, zeker voor Jacqueline en Maurice. De laatste keer dat wij in Letland waren is inmiddels ook alweer tien jaar geleden.

Rond drie uur vertrekken wij naar Nynasshamm en zijn al vroeg in de haven. Bij de Lidl ruilen we onze laatste Kronen in voor een broodje en andere dingen. In de caravan maken we nog even een lekkere pannenkoek.

Wij staan eerste rang en kunnen alles goed bekijken wat er in de haven gebeurd.

Even na zessen arriveert onze boot in de haven en wij zijn klaar voor vertrek.

1. A.M Schoemaker:
    18 augustus 2018
    Weer een leuk verhaal!! Stockholm is een leuke stad! Veel plezier in Letland!
  2. Hanneke:
    19 augustus 2018
    Mooie reisverhalen. Goede reis verder. En wens jullie een prachtige bruiloft samen.
  3. Astrid:
    22 augustus 2018
    Wat leuk om dit alles te lezen!
    Geniet van Letland en de mooie bruiloft 💃🏻
  4. W en C Heetebrij:
    23 augustus 2018
    Hallo Marja en Bert,
    We wensen jullie vandaag een mooie dag veel plezier met familie en vrienden.
    Voor het bruidspaar veel geluk en een lang leven!!!
    Hartelijke Groeten,
    Corrie en Wim