De laatste grote stad van onze vakantie

6 september 2018 - Poznan, Polen

Vandaag al vroeg wakker, want we gaan weer verkassen. Dit keer gaat de reis naar Poznan, zo’n 150 kilometer verderop. Toch nog wel even vermeldenswaardig dat gisteravond de camping volstroomde met de Franse versie van de serie “We zijn er bijna”. Een club van veertien campers arriveerde vanuit Gdansk en toeval wil dat deze groep overmorgen ook naar Poznan gaat.

Rond negen uur zijn we er weer klaar voor. De caravan hobbelt weer vrolijk mee over de dit keer goed geplaveide wegen.

Af en toe weet onze TomTom niet meer waar we zijn. Het geeft aan dat hier de laatste tijd veel aan de weg is gewerkt.

Rond het middaguur komen we aan op onze dertiende camping en weer ziet het er goed uit. De caravan is in no time weer op orde en we gaan op de fiets naar het centrum van Poznan.

Meteen buiten de camping komen we bij de roeibaan van Poznan. Twee maanden geleden waren hier nog de WK roeien en Marike en Martine Veldhuis hebben hier toen zilver gehaald.

We fietsen verder over het mooie fietspad naar Poznan en komen aan in de binnenstad bij het marktplein met het oude raadhuis.

Poznan is een grote stad met 580.000 inwoners en is tegenwoordig een welvarende en dynamische open stad geworden. Het is een stad die helemaal op het Westen is georiënteerd.

We parkeren onze fietsen tegenover het raadhuis en gaan wandelend het oude centrum bekijken. Met name het Franciscanenklooster is een blikvanger. In deze weelderige barokkerk is in de linkse zijbeuk de afbeelding van Maria, onze lieve vrouwe van Poznan, ondergebracht, die volgens vrome katholieken wonderen verricht.

Natuurlijk mag het stadhuis of raadhuis ook niet worden vergeten, het is het mooiste renaissance stadhuis van Polen.

Na het bezoek gaan we weer op de fiets terug naar de camping, onderweg bij een supermarkt maken we onze laatste Poolse slotties en groszys op.

Morgen gaan we Polen weer verlaten, want we hebben nog een overnachting gepland op Duitse bodem, ergens in de buurt van Berlijn.

1. A.M Schoemaker:
    6 september 2018
    Geniet er nog maar van! Mooie foto's weer!
  2. Bert Vlaskamp:
    6 september 2018
    Hallo buurtjes , nog twee dagen dan spreken we elkaar weer.
  3. Astrid:
    6 september 2018
    Weer een mooi verhaal met foto’s.
    Dank je wel en tot gauw,
    Goede terugreis
  4. Ellen Seinen.:
    7 september 2018
    Hallo Bert en Marja, wat een bijzondere reis hebben jullie gemaakt en fijn om ons zo te laten meegenieten, vooral ook van de bruiloft van Rene en Baiba.
    Maak er nog goede laatste dagen van en kom gezond weer thuis. Bedankt en tot ziens.
    Groeten van Ellen Seinen.
  5. Ani:
    12 september 2018