Torun ,een erg mooie stad

5 september 2018 - Torun, Polen

Vandaag gaan we de stad Torun bezoeken. Vanaf de camping is het lopend via een kilometer lange brug over de rivier de Wisla en dan zijn we in de oude stad.

Torun is een stad met 207.000 inwoners en dankzij haar onaangeroerde middeleeuwse architectuur werd de oude stadskern van Torun door de Unesco uitgeroepen tot wereldcultuurerfgoed. Het is de stad waar Copernicus is geboren in 1473 en dat willen ze maar al te graag laten zien. Om de astronoom te eren, die de zon tot stilstand bracht en de aarde in beweging zette, werd op de marktplaats voor het bakstenen raadhuis een monument opgericht in de vorm van een standbeeld en werd zijn huis in een museum veranderd.

Elk huis in het centrum van Torun is een plaatje. Het is goed te zien dat er in deze stad veel is gerestaureerd. Bij het begin van onze stadswandeling komen we langs een winkel waar ze porselein verkopen en natuurlijk even kijken. Het gevolg is dat we hier een zesdelig porseleinen servies hebben gekocht. Wij hebben geen auto bij ons, maar wij spreken af dat wij het servies in de namiddag komen ophalen.

We bezoeken ook nog even de Johanneskerk en ook hier komen we weer een standbeeld en een schilderij tegen van Paus Johannes Paulus11. In 1999 heeft hij hier aan deze kerk een bezoek gebracht.

Trouwens overal in Polen is men gek op hun Poolse paus.

We slenteren heerlijk door de oude stad en bekijken allerlei mooie gebouwen en we maken een pauze op een terras voor een bakje koffie.

Het was de moeite waard om twee nachten te kamperen in deze mooie plaats.

Terug op de camping pakken we de auto om ons gekochte serviesgoed op te halen en daarna via de Lidl weer terug naar de camping, maar niet voordat we bij de terugwandeling over de lange brug twee ijsvogeltjes hebben gespot. Jammer dat ze niet te dicht bij kwamen voor een mooie foto.

De zon is weer heerlijk van de partij en met een glas rosé en een lekker koud biertje is het best wel uit te houden.

De rest van de dag blijven we heerlijk bij de caravan in de wetenschap dat er morgen weer een reisdag op het programma staat.

1. A.M Schoemaker:
    5 september 2018