Een reisdag

9 augustus 2018 - Ransäter, Zweden

Vandaag staat er weer een reisdag op het programma welke ons uiteindelijk moet brengen naar een klein plaatsje Ransater. Hier ligt de SVR camping van de familie v.d. Kloet.

De route gaat vanaf Fischebackskil richting Uddevalla en via de E45 naar Karlstad. Als je denkt dat dit allemaal autobanen zijn, dan heb je het goed mis. Het is 260 kilometer rijden op bijna alleen tweebaanswegen met een maximale snelheid van 80 km p/uur. Voor ons is dit niet erg want in Zweden mag je met een auto met caravan sowieso niet harder dan 80 km. maar af en toe een tractor houdt de zaak behoorlijk op.

We rijden wel door een afwisselend landschap, dan weer veel graan en ook veel bos. Zweden bestaat voor 70% uit bos en het hout is voor veel mensen hun bron van inkomen.

Net voor Karlstad slaan we af in noordelijke richting naar Ransater en komen we aan bij de mooi gelegen camping van de fam. v.d. Kloet. Zij zijn 13 jaar geleden verhuist van Borne en hier komen wonen en naast een camping heeft de mevrouw des huizes ook een klein antiekwinkeltje met een cafeetje erbij.

De caravan is weer snel opgezet en wij komen er achter dat we het opstapje ergens op een parkeerplaats hebben laten staan. Hoe dom kun je zijn?

Voorlopig hebben we een oplossing met een stuk boom als opstap. Op de terugweg rijden we in Karlstad even langs de Ikea, want wij weten dat zij in Nederland ook opstapjes verkopen, waarom dan niet in Zweden?

We gaan de omgeving even per fiets verkennen en via Ransater fietsen we over een oud spoorlijntje naar Munkfors, dit is een iets grotere plaats en heeft een supermarkt en ook is daar benzine te krijgen.

We hebben de indruk dat er hier genoeg te doen is voor de komende dagen. In Ransater is er voor de komende twee dagen een rommelmarkt gepland en hier in de buurt is er ook nog park waar elanden te vinden zijn.

Terug op onze camping genieten we weer van een heerlijk koud biertje.

1. A.M Schoemaker:
    9 augustus 2018
    Mooie Namen en ook nog uit spreken.
  2. Frits en Betsy:
    9 augustus 2018
    Hoi Bert en Marja, De Schandinavische landen blijven toch mooi. Schitterende tochten maken jullie. Waarschijnlijk gaan wij dit volgend jaar ook weer doen. Goed nieuws, de eerste regen is gevallen, wie weet is het gras weer groen als jullie terug zijn. Wij hebben in het verleden ook al eens ons opstapje laten staan het gebeurt dus wel vaker.
    Groeten, Frits en Betsy
  3. Gerard en Evelien:
    9 augustus 2018
    Van dat opstapje komt ons erg bekend voor😜
  4. Jacqueline:
    9 augustus 2018
    Mooie verhalen weer hoor! Jullie hebben het goed naar jullie zin zo te lezen :-).
  5. Herman Roetgerink:
    10 augustus 2018
    Mooie verhalen. Ik heb er zo maar zin aan om naar Zweden te gaan op vakantie!
  6. Astrid:
    10 augustus 2018
    De verhalen zijn echt reclame voor Zweden!
    Het ziet er prachtig uit,
    Eens overleggen met Hans.
  7. Eric en Marianne:
    10 augustus 2018
    Leuk om de verhalen te lezen. Met name omdat veel plekken ook weer terug komen in de boeken van Mankell en andere Zweedse detective schrijvers. Veel plezier nog en geniet er van.
  8. RAM:
    11 augustus 2018
    Hoi Bert en Marja. Wat een mooie reisverhalen weer. Mooie natuur en rustige plaatsen. Je komt wel lekker tot rust. Het is minder jachtig dan ons deel van Europa. Het is goed dat jullie de taal machtig zijn!? Geniet er van. Groetjes rene en annemiek
  9. Ani:
    11 augustus 2018
    Wat leuk om te lezen!jij kan ook zo mooi schrijven 😉heel veel plezier samen.