Harde wind op komst

10 augustus 2018 - Munkfors, Zweden

Vandaag gaan we de omgeving eens bekijken met de auto, want het schijnt dat het vanmiddag behoorlijk gaat waaien en dan is het met de auto comfortabeler dan met de fiets.

We rijden door bossen en langs meren maar nog steeds nergens een eland te bekennen. Via een klein stadje Sunne komen uiteindelijk weer via bossen en meren aan bij een heus elandenpark. Onder begeleiding van een gids ga je wandelend door het park en krijg je uitleg over alles wat hier leeft etc.

We hadden graag deze middag mee gewild maar helaas is deze excursie volgeboekt. Wij hebben voor morgen om 11.00 uur ons aangemeld. We rijden verder langs diverse meren maar het probleem is dat je hier nergens kunt stoppen om een paar mooie fotoshotjes te maken. In Nederland hadden ze van deze meren allemaal toeristische attracties gemaakt, in Zweden denken ze daar toch anders over, er zijn ook zo veel van deze meren hier.

Het weerbericht heeft gelijk gekregen, want er steekt een behoorlijke storm op met wel windkracht 7-8.

We komen steeds meer omgewaaide berkenbomen tegen en sommige liggen nog op de weg. Uitkijken geblazen.

We rijden door naar Munkfors, er schijnt hier een grote waterval te zijn en natuurlijk moeten wij deze gezien hebben. Auto geparkeerd, maar niet onder een boom en wij wandelen in de storm richting de waterval. Het schijnt dat wij pech hebben, want eens in de zoveel dagen worden de sluizen opengezet en is er veel meer te zien dan nu het geval is. Wim, de campingeigenaar, gaat voor ons uitzoeken of dit misschien morgen gaat gebeuren.

Nog even bij de Coop onze dagelijkse boodschappen gehaald en terug naar de camping. Ik ben de afgelopen dagen een beetje verkouden geworden en bij de Coop ook nog even een paar papieren zakdoeken gekocht.

Bij aankomst bleek dat de stormband van onze voortent uit de grond is getrokken door de wind en alle stokken liggen op de grond. Wim heeft al enkele pogingen ondernomen om de schade beperkt te houden en hij is dan ook blij dat we weer terug zijn.

De voortent wordt weer opnieuw geïnstalleerd, maar de windkracht houdt aan. We houden het voor vanavond in de gaten of we de voortent laten staan. Best wel spannend!!

1. A.M Schoemaker:
    11 augustus 2018
    Daar waait het wel wat harder dan bij ons. Ik hoop? Dat de tent blijft staan!
  2. Bert Vlaskamp:
    11 augustus 2018
    De tent is weggehaald , maar de caravan trotseerde alles