Kattegatleden fietstocht

3 augustus 2018 - Varberg, Zweden

Na een nachtje op onze camping moeten we gedwongen verhuizen naar een andere camping, een paar kilometer verderop. Na een belletje bleek dat er hier nog wel plek was.

Na ons ontbijtje hebben we de zaak weer ingepakt, pootjes van de caravan weer opgedraaid en vertrokken naar Lajets camping. Een veel grotere camping, maar wel een mooi plekje gevonden voor ‘s avonds in de schaduw.

Na alles weer op de plek te hebben gezet gaan we met de fiets naar Varberg. Hier even de nodige Zweedse Kronen gepind en natuurlijk naar het VVV kantoor, want een plattegrond van de omgeving is een must.

We gaan vandaag een deel van de fietsroute “de Kattegatleden” fietsen. Een fietsroute van Malmö naar Göteborg, maar wij gaan eerst met de trein van Varberg naar Falkenberg en fietsen dan weer terug naar onze camping.

De treinreis gaat mooi en we gaan Falkenberg bezoeken. Dit is een mooie haven en badplaats met 39.000 inwoners. De belangrijkste attractie; de vroegere tolbrug over de rivier Atran in het centrum van de stad slaan we niet over. Het valt ons op dat er veel interesse is in onze fietsen. Ook vandaag worden we aangesproken over met name het stuur van onze fietsen. Op zo’n manier komen we regelmatig aan de praat met aardige mensen.

Ook brengen we nog even een bezoek aan de St. Laurentius kirke met een heel mooi houten geschilderd plafond.

Hierna zoeken wij onze fietsroute op in de richting van Varberg en aan een mooi strand aan het Kattegat in Olofsbo gaan we lekker uitrusten aan het strand.

De route gaat verder via kleine vakantiedorpjes en een groot deel van de route fietsen we over een grote weg. Hoezo Europese fietsroute van het jaar 2018.

Wij gaan er in Nederland een paar nomineren voor 2019. Uiteindelijk komen we toch via een mooie kustroute weer terug op onze camping.

Heerlijk in de schaduw genieten we weer van een heerlijk koud biertje en een witte wijn. Wat een vakantie tot nu toe.