Een dag rond Cesis

25 augustus 2018 - Cesis, Letland

De afgelopen nacht heeft het geregend en de zon laat het deze morgen ook afweten. Sterker nog, af en toe regent het.

We besluiten om vandaag naar Cesis te gaan, maar eerst gaan we naar Araisi. Hier zijn belangrijke opgravingen te vinden. De omgeving is hier al heel lang bewoond geweest, tot dat in 6e eeuw de Latgallen hier kwamen wonen. In de 9e eeuw bouwden deze Latgallen hier een grote vesting aan de oever van een meer. De vondsten behoren tot de belangrijkste van Noord Europa. Er zijn grafheuvels en graven blootgelegd en de gereconstrueerde Araisu Ezerpils (vesting) is mooi om te zien. Je krijgt zo een mooie indruk van het leven vanaf het IJzeren Tijdperk tot de tijd van de Vikingen.

Nadat we hier ook weer een cache hebben gevonden gaan we naar Cesis.

In het verleden is hier heel wat bloed vergoten. Cesis was vroeger helemaal ommuurd en was lid van de Hanze.

Naar verluidt is de Letse vlag in Cesis ontstaan; aan het eind van de 13e eeuw werd een stamhoofd, dat in een gevecht met de ridders werd gedood, op een wit kleed opgebaard. De zijkanten van het kleed raakten roodgekleurd van het bloed en in het midden bleef een witte streep over.

In Cesis staat ook een mooi kasteel, wij bezoeken de kasteeltuin met aan de aan de rand een Russisch Orthodoxe kerk, helaas is deze gesloten.

Het bier wat ik in Letland drink komt uit Cesis, het blijkt dat deze brouwerij de oudste is van Noord Europa. Heerlijk bier om te drinken.

Hierna terug naar de camping, maar niet voordat we onderweg nog even stoppen bij de rode kliffen, in de buurt van de rivier de Gauja.

We hebben hier nog twee caches gevonden tussen wel honderden kikkers. Op de parkeerplaats zien we mensen lopen met jerrycans met water. Het blijkt dat ze dit water halen uit een van de bronnen die we tegenkomen langs de 200 meter lange zandrotsen.

Terug op de camping is het inmiddels beginnen te regenen en het zou deze avond niet meer droog worden. In onze caravan is het ook gezellig met een spelletje pesten. Marja is door Femke en Lisanne goed getraind en dat blijkt succesvol te zijn.