Op weg naar Litouwen

26 augustus 2018 - Kurtuvėnai, Litouwen

Voor vandaag staat er weer een reisdag op het programma. We gaan Letland verlaten en rijden naar Litouwen. We hebben besloten om vandaag naar Siauliai te rijden, de derde grootste stad van Litouwen.

Op zich is dit niet zo bijzonder, maar hier in de buurt ligt de Kruisberg. Wij gaan hier morgen naar toe.

Met een afscheid aan de kraanvogels achter de camping rijden we richting Riga en in een klein plaatsje Straupe stoppen we even voor een leuk marktje. Verschillende marktwaar wordt hier door de plaatselijke bewoners aangeprezen. Straupe staat bekend om zijn houtsnijwerk en een paar pollepels van hout is nooit weg.

Kort voor Riga nemen we de afslag naar Kaunas en komen we in Bauska, waar de rivier de Musa samenkomt met de Memele. Op dit punt staat Bauskaspils, een mooi gerenoveerd kasteel, oorspronkelijk was dit een kasteel van de Lijflandse Orde. Het is zondag en het is druk met mensen die dit kasteel willen bezoeken. Er is geen parkeerplaats te vinden voor onze combinatie, dus rijden we door naar het volgende kasteel in Rundale. Rundalespils is het grootste en mooiste kasteel van Letland, maar ook hier weer hetzelfde probleem, de parkeerplaats staat weer bommetjevol.

Binnen een paar jaar gaan we nog een weer een trip maken door de Baltische Staten en dan staat dit kasteel op onze lijst.

Via een superslechte weg komen we aan in Eleja en via de A12 verlaten we Letland en komen in Litouwen, het verschil is nauwelijks te merken. Zelfs de benzineprijs is in de buurt van de grens nog hetzelfde, terwijl de prijs hier € 1,20 per liter is.

We komen uiteindelijk in Siauliai en gaan op zoek naar onze nieuwe camping in Kurtuvenai, een paar kilometer van Siauliai.

We zien maar weinig tot geen aanwijzigingen waar de camping ligt, dus zijn we aangewezen op de navigatie. Dichtbij vragen we nog even naar het juiste adres en we komen aan op een werkelijk schitterende plek met aan de ene kant een uitzicht op de natuur en aan de andere kant  de grote basiliek van Kurtuvenai.

Hier blijven we twee nachten staan en dan gaan we verder naar Kaunas. We hebben hier zo’n snelle internetverbinding dat we deze avond een film kunnen kijken via Netflix.

1. Eric en Marianne:
    28 augustus 2018
    Een pilsje pakken is dus eigenlijk een kasteeltje pakken?