Autotocht langs de Scherenkust

6 augustus 2018 - Smögen, Zweden

Volgens Wetteronline zal het vandaag niet warmer worden dan twintig graden, dus reden om er een mooie autodag van te maken. We gaan de Scherenkust bekijken tussen Lysekil en Tanumshede.

Vanaf de camping is het slechts een paar kilometer en dan gaan we al met de veerpont naar Lysekil en dat helemaal gratis, want iedereen kan vrij over met de veerpont en niet alleen een auto, maar vrachtverkeer, auto met caravan, alles mag mee.

In Lysekil rijden we even naar de toeristinfo om daar een paar kaarten van de omgeving mee te nemen. Alleen rijden op een TomTom is ook niet alles.

Vanaf hier gaat de route naar Kungshamm en Smogen en het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. We vergapen ons aan al  het mooie natuurschoon, maar ook de kleine vissersdorpjes zijn schitterend.

Het eiland Smogen is via een brug verbonden met de kust. Het is een belangrijke vissershaven waar de trawlers na het vissen aanmeren en waar de garnalenveiling een dagelijks weerkerende attractie is.

Jaarlijks wordt hier meer dan 2000 ton vis en zeevruchten verkocht.

Op de houten kade Smogenbryggan staan vele restaurantjes en winkeltjes. In de restaurantjes zijn de garnalen kraakvers te proeven en wij zeggen daar ook geen nee tegen.

Vanaf hier gaat de route verder richting naar een mooi kerkje in Svenneby met schitterende schilderingen op het gewelf, deze zijn al aanwezig sinds 1741.

Daarna verder naar Fjallbacka. Zeekreeften, oesters en krabben zijn een paar van de specialiteiten van deze plaats, die ook bekend is als favoriet zomerverblijf van filmster Ingrid Bergmann, bekend van de bioscoopfilm “Casablanca” met haar en Humphrey Bogart in de hoofdrol. In het centrum staat een bronzen beeld van haar en vandaag staat er een levend standbeeld van Humphrey Bogart naast haar.

Tot slot sluiten we onze route af met een bezoek aan rotsgravures in de buurt van Tanumshede, welke zijn geplaatst op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Deze tekeningen dateren al uit het begin van de Bronstijd ( 1.500 - 500 v. Chr.)

Wij bezoeken rotstekeningen die gaan over liefde, macht en magie en een beroemd bruidspaar.

Al met al hebben we een route gereden van ongeveer 80 kilometer die zo mooi en afwisselend is en zeer is aan te bevelen aan iedereen die hier eens een keer in deze buurt komt.

Op de terugweg via de autobaan weer terug naar huis en onderweg even langs de Coop voor de dagelijkse boodschappen. Vanavond gaan we pannenkoeken eten met een heerlijk stukje zalmfilet. Dit moet wel binnen gebeuren want het is inmiddels beginnen te regenen, maar daar is iedereen tevreden over.

1. A.M Schoemaker:
    9 augustus 2018
    Regen. Hier ook voor het eerst
    Een heerlijke bui!!
  2. Jan en Jitske:
    10 augustus 2018
    De boeken van Camilla Lackberg spelen zich ook in Fjallbacka af. Er is ook een filmserie van gemaakt "Fjällbackamorden". Veel plezier nog