Vertrek van onze rondreis

28 juli 2018 - Kolding, Denemarken

Vandaag gaat onze reis beginnen naar Denemarken, Zweden, Letland (hier gaan we op 23 augustus de bruiloft vieren van René en Baiba), Estland en dan terug naar Letland, Litouwen, Polen en Duitsland en dan weer terug naar huis.

Gisteren hebben we de caravan al achter de auto gezet om vandaag in alle rust te vertrekken. Onze eerste etappe van vandaag is: Almelo-Gesten in Denemarken, een afstand van 675 km.

De dag begint al meteen lekker warm, maar daar hebben wij geen last van, want binnen is het 18 graden en buiten loopt de temperatuur deze dag uiteindelijk op naar 33 graden. Onderweg komen we verdorde mais en verdroogde bladeren aan de bomen tegen. Het lijkt wel herfst, arme boeren.

Tot aan Osnabrück is het heerlijk doorrijden, maar hier begint de ellende welke zal voortduren tot aan Flensburg. Regelmatig stapvoets rijden en dat kost tijd. We hadden gepland om rond drie uur op de camping aan te komen, maar dat gaat niet lukken door al deze files.

Marja geeft ook al aan waarom er steeds om de paar kilometer aan de weg wordt gewerkt. Het is volgens haar de tol die in 2019 moet ingaan voor elke automobilist. Het is natuurlijk dat vandaag voor heel veel mensen de vakantie begint en we zien dat Thule heel veel dakkoffers en fietsendragers heeft verkocht.

Rond de klok van vieren rijden we Denemarken binnen en we moeten door een heuse controlepost.

Vanaf hier rijden we door naar Gesten en komen aan op een kleine boerencamping met 35 plaatsen. Onderweg zagen we de lucht steeds zwarter en zwarter worden. We mogen zelf een mooi plekje zoeken op de camping en voor de bui met hagel  op onze caravan neerstort hebben we alles geïnstalleerd. Ook hier is iedereen superblij met de regen die nu valt.

Vanavond heb ik kennis gemaakt met een mevrouw uit Letland. Zij woont al jaren met haar Deense man in Denemarken. Oorspronkelijk komt zij uit Jurmala.

Samen met het Nederlands echtpaar, die de eigenaars zijn van deze camping, zorgen zij voor deze camping m.b.t. schoonmaak etc.