Kolding en zijn Fjord

30 juli 2018 - Kolding, Denemarken

Na de gebruikelijke rituelen zoals douchen, scheren, tanden poetsen en ontbijten is het plan om vandaag naar Kolding te gaan. Dit mooie stadje ligt niet zover van onze camping, maar toch nemen we onze fietsen mee op de fietsendrager en vertrekken per auto.

We willen vandaag de Koldingfjord route gaan fietsen. In Kolding worden we geholpen door een vriendelijke Deen die ons op de juiste route en ons een plek wijst waar we kunnen zwemmen. Daar aangekomen blijkt dat er in het water veel kwallen zwemmen. Marja baalde dat ze haar badpak niet had meegenomen, maar was nu blij. Onderweg komen we als klapstuk van deze route een bambi met haar moeder tegen, het scheelde niet veel of ze waren onder de fiets gekomen. Natuurlijk heb je op zo’n moment geen camera op scherp om dit te kunnen vastleggen. Jullie moeten ons maar geloven dat het zo is.

Na een kilometer of wat komen we een prachtig bouwwerk tegen, het blijkt een hotel te zijn met dezelfde naam als het fjord; hotel Koldingsfjord. Dit hotel is schitterend gelegen aan de oostzeekant. Vroeger was dit een tehuis voor kinderen die aan TBC leden, maar nu een smaakvol en modern ingericht hotel. Via enkele heuse klimmetjes en afdalingen over bospaden komen we weer terug in Kolding en fietsen door naar het Koldingshus. De eerste steen voor dit kasteel werd al in de 13e eeuw gelegd en in 1808 ging het kasteel in vlammen op nadat door een strenge kou er teveel werd gestookt werd. In 1890 begon men pas weer met de wederopbouw. Op dit moment is er het Koldingshus-museum gevestigd met kunst en interieur uit de laatste eeuwen.

Natuurlijk houden we ons ook nog even bezig met geocaching en we vinden nog maar liefst vier skatten, zoals ze dat in het Deens zeggen.

We fietsen weer terug naar de auto en nadat de fietsen weer keurig op de drager staan rijden we via de Lidl, voor de dagelijkse boodschappen, weer terug naar onze camping.

Het is inmiddels toch wel behoorlijk benauwd geworden en dat met een temperatuur van 29 graden.

Na een lekkere douche op de camping kunnen we er weer tegen en het dagelijkse verslag kan weer geschreven worden.