Een glooiende fietsroute

31 juli 2018 - Vejen, Denemarken

Vandaag alweer de laatste dag op camping Gesten. Vandaag is het de bedoeling om de naaste omgeving van Gesten te gaan verkennen.

Op de camping vinden we een fietsroute en de tocht kan beginnen.

Vanaf de camping komen we meteen al op een kiezelweg en deze zou langer duren dan dat we gedacht hadden. Je moet constant op de weg letten om niet weg te slippen tussen de kiezels.

Het waren trouwens wel de eerste maar ook meteen de laatste kiezels. De rest was allemaal keurig geasfalteerd.

Via een klein gehucht Store Andst fietsen we tussen het graan, bossen, kleine riviertjes, alweer graan en kleine dorpjes naar Vejen.

We komen meteen het Vejens kunstmuseum tegen. Hoewel wij nooit van die fanatieke museumbezoekers zijn stappen we toch af om een kijkje te nemen, want in dit museum is ook een plek ingericht voor Pippi Langkous. De tekenares van de boeken van Pippi Langkous, Ingrid Vang Nyman,is in Vejen geboren. Later is zij verhuisd naar Zweden en ontmoette ze de schrijfster van de boeken van Pippi, Astrid Lindgrens. Samen hebben zij de figuur Pippi Langkous wereldberoemd gemaakt.

Het museum is echter bekend door een andere beroemdheid, de beeldhouwer Niels Hansen Jacobsen. Ook hij is in Vejen geboren en getogen. Hij was de zoon van een landbouwer, maar had niet de ambitie om boer te worden. Vanuit de oorspronkelijke woning van deze Jacobsen is er een museum  aangebouwd om al zijn werken en dat van nog veel meer kunstenaars te kunnen laten zien. Niels Hansen Jacobsen is met name bekend om zijn trollen en die vindt je hier overal. Hij was geobsedeerd door verschillende stenen, overal zag hij er een figuur in.

Vejen is trouwens de grootste plaats hier in de omgeving en rond de plaatselijke kerk gaan we weer op zoek naar een cache, we hadden er inmiddels vandaag alweer drie gevonden en we kunnen het saldo caches alweer op acht zetten op Deense bodem.

Vanaf Vejen gaat de route weer terug naar Gesten en in de warmte van de dag zijn ze bezig om een weg te asfalteren. Wel een leuk gezicht om te zien hoe dat in zijn werk gaat.

Nog even een paar bolletjes brood gekocht bij de plaatselijke Spar en toen weer terug naar de camping.

Marja gaat voor de eerste keer de was doen en daarna alleen maar heerlijk luieren op de camping.

Morgen rijden we naar de oostkust van Jutland om vanaf Greena donderdag de boot te pakken naar Varberg in Zweden.

1. Ani:
    31 juli 2018
    Wat leuk om dit allemaal weer te lezen En jullie reis te volgen.
    Veel plezier en goede reis verder.
  2. Jacqueline:
    31 juli 2018
    Net jullie verslagen weer gelezen, de eerste dagen zijn goed bevallen zo te zien :-). Goede reis morgen weer naar het volgende punt!
  3. Marjolein en Haimo:
    1 augustus 2018
    als je de kans krijgt voordat je Denemarken uitrijdt: bij de banketbakker kaneelrollen kopen, zooooo lekker....