Naar de Kruisberg

27 augustus 2018 - Kurtuvėnai, Litouwen

De afgelopen nacht was de koudste nacht van onze vakantie, het was echter kraakhelder en de zon staat deze ochtend alweer stralend op ons te wachten.

Vanmorgen na het ontbijt zijn we even door ons dorpje wezen wandelen en we vinden ook nog een cache in deze plaats.

Hierna gaan we naar de Kruisberg, welke zo’n 10 kilometer van Siauliai ligt. Bij aankomst zien we meteen een groot verschil bij hoe het was toen wij hier tien jaar geleden ook waren. Alles is veel toeristischer geworden en de berg is ook uitgebreid.

De Kryziu Kalnas ofwel Kruisberg is al eeuwen een belangrijke religieuze plek. De oorsprong van de Kruisberg is onbekend.

Gelovigen uit de hele wereld trekken hier naartoe om bij de duizenden kruizen die er al staan het hunne te zetten en het is dan ook een indrukwekkend geheel.

De berg was vroeger veel hoger, maar dat is te wijten aan de Sovjets die de Kruisberg tot driemaal toe met bulldozers hebben afgegraven, voor het eerst in 1960,waarbij ongeveer 5.000 kruizen werden vernield.

Het grote Christusbeeld bij de ingang was een geschenk van Paus Johannes Paulus ll, die in 1993 een bezoek bracht aan deze plek.

De paus heeft de Italiaanse Franciscanen aangemoedigd om hier een klooster te bouwen voor Litouwse novicen. Het klooster, dat in 2001 gereed kwam, is ook geopend voor pelgrims. Tussen alle kruizen fladdert er ook nog een hele mooie koningspage (vlinder). Wij dachten dat deze vlinder alleen maar in Frankrijk te vinden is.

In de souvenirshop kopen we een hondje van glas met Amber op de oren, ineens wordt de naam voor onze hond geboren, Amber.

Na het bezoek aan de Kruisberg gaan we naar Siauliai. De derde stad van Litouwen valt ons tegen en we rijden dan ook maar naar het winkelcentrum Akropolis om daar even rond te neuzen.

Daarna weer terug naar onze camping in Kurtuvenai. Onderweg hebben we nog heel veel blauwe en witte reigers gespot.

We hebben in de winkel een paar forellen gekocht, welke deze avond heerlijk op de barbecue gaan.

1. A.M Schoemaker:
    27 augustus 2018
    Wat was het een prachtig bruidspaar! Leuk te horen, dat we weer iemand kunnen verwelkomen binnenkort. Amber is een mooie naam voor een dame!🐶Veel plezier!🌹