Naar Kaunas

28 augustus 2018 - Kaunas, Litouwen

Vandaag gaan we van derde stad naar de tweede stad van Litouwen, Kaunas. Voordat we vertrekken willen we toch nog even in de buurt van onze camping twee caches gaan zoeken. Ze liggen maar op een paar honderd meter hier vandaan. Het is dan toch wel jammer dat je deze laat liggen. De een vonden we in de buurt van het kerkhof, terwijl we de ander gisteren ook al hadden gezocht, maar toen niet gevonden. Deze cache ligt bij de grote basiliek.

Na even weer zoeken hebben we deze nu wel gevonden.

De caravan wordt weer ingepakt, de pootjes weer ingedraaid en we kunnen weer vertrekken. Het is deze dag maar 138 kilometer naar onze nieuwe bestemming. We komen nog even in gesprek met onze Berlijnse buren. Zij hebben er al een hele rondtoer op zitten en zijn met name ook in Mongolië geweest. Hun reisverslag is ook te volgen op http://www.grenzenlos-unterwegs.de.

De route gaat via Kelme, Raiseiniai naar Kaunas. De camping is weer snel gevonden en alles staat weer  zoals vanouds snel op de plek.

Kaunas is de tweede grootste stad van Litouwen, die op het punt ligt waar de rivieren de Neris en de Nemunas samenvloeien.

De stad Kaunas is in de tweede Wereldoorlog nauwelijks beschadigd en hierdoor zijn de mooie oude gebouwen intact gebleven.

Kaunas bestaat uit twee delen; de oude en de nieuwe stad. Bij binnenkomst in de stad valt het ons op dat er heel veel renovatiewerkzaamheden plaatsvinden. Op veel plekken in de stad is men bezig om nieuw asfalt te leggen, maar ook veel oude gebouwen staan in de steigers. Het blijkt dat Kaunas zich in 2022 de culturele hoofdstad van Europa mag gaan noemen. Dit is de reden dat men nu al bezig is met de voorbereidingen daarop.

We fietsen eerst naar het punt waar de twee rivieren samenkomen en daarna naar het mooie gerenoveerde fort Kaunas, de oudste van natuursteen gebouwde vesting van Litouwen.

Daarna doorfietsen naar het Raadhuisplein met de mooie Domkerk en het Marionismuseum, waar ook een VVV is ondergebracht.

Ook brengen we een bezoek aan mooie St.Petrus en Pauluskerk, een schitterende barokkerk uit het begin van de 15e eeuw.

Vandaag hebben we Kaunas even in vogelvlucht bekeken en wij komen misschien tijd tekort om de komende twee dagen alles eens goed te gaan bekijken.

Wij fietsen weer terug naar onze camping en ‘s avonds genieten we van een ondergaande zon.

1. Ani:
    3 september 2018
    Weer een mooie verhaal en mooie foto's,goede reis nog😉🙏