Indrukwekkende dag

29 augustus 2018 - Kaunas, Litouwen

Voor de eerste keer van onze vakantie hebben we deze morgen te maken met mist, maar gaandeweg de dag wordt het toch weer een mooie zonnige dag. Natuurlijk zitten we al in eind augustus en dan hoort mist bij de natuur.

Vandaag gaan we met de auto een bezoek brengen aan het negende fort. Dit fort werd op bevel van Tsaar Alexander ll gebouwd als onderdeel van de verdedigingslinie van Kaunas en als versterking van de westelijke grens van het Russische rijk. Tijdens de nazibezetting was hier een concentratiekamp gevestigd.

Wij bezoeken de gevangeniscellen, waar Joden uit heel Europa in afwachting van hun executie werden samengedreven. Heel indrukwekkend en aangrijpend en weer komen we tot een besef in welke vrije maatschappij wij nu leven. Alles wordt met goed bewaarde foto’s uit die tijd weergegeven.

Een monumentaal betonnen beeld kijkt uit over de massagraven waar vrijwel alle inwoners uit het ghetto van Kaunas zijn begraven. Maar liefst 50.000 mensen liggen hier begraven. Wij sluiten ons aan bij de tekst die hier is geplaatst door de stad Frankfurt am Main; wir wissen, dass wir mehr tun mussen, als nur zu gedenken.

Na dit bezoek komen we op de parkeerplaats vier jonge jongens tegen in een Litouwse auto en zij komen uit Nederland en wel uit Enter. Zij maken een rondrit door de Baltische Staten. Ze zijn begonnen in Tallinn en eindigen in Vilnius. Mooi dat je op zo’n leeftijd dit museum bezoekt.

Wij gaan weer verder, want we willen een bezoekje brengen aan een van de interessantste bezienswaardigheden in Kaunas, de Prisikelimo baznycia ofwel de opstandingskerk. Het gebouw is op zich niet zo bijzonder, maar wel het verhaal.

De bouw van deze kerk is begonnen in 1932. Na de annexatie door de Sovjet Unie in 1940 werd de onvoltooide kerk geconfisqueerd. In 1952 werd deze kerk opgenomen in het fabriekscomplex van de radiofabriek Banga, waar hij als montagehal werd gebruikt. In 1988 is het gebouw teruggegeven aan de Katholieke kerk en begon de restauratie. De kerk wordt beschouwd als een symbool van de bevrijding. Op de bovenste etage van de kerk bevind zich een observatieplatform en vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de stad.

Via heel wat gekronkel in de binnenstad van Kaunas rijden we weer terug naar de camping waar wij na enkele huishoudelijke taken genieten in de zon aan het meer.

Voor vanavond hebben we weer een barbecue gepland en dat is in deze landen eigenlijk heel normaal. Overal vinden we barbecues op de campings. We moeten alleen nog zorgen voor houtskool.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerard en Evelien:
    29 augustus 2018
    Wat een prachtige reis maken jullie .
    We zijn echt benieuwd naar alle verhalen en foto’s wanneer jullie weer thuis zijn
  2. Jopy ten Cate:
    29 augustus 2018
    Indrukwekkend. Goede titel. Bijzonder om te zien.
    Maak er nog maar een mooie tijd van.
  3. Astrid:
    31 augustus 2018
    Wat een ervaring om dit te mogen zien.
    Echt indrukwekkend!
  4. Frits en Betsy:
    2 september 2018
    Het is iedere keer weer genieten van jullie reisverhalen en van de vele bezienswaardigheden waar jullie ons deelgenoot van maken.
  5. Ani:
    3 september 2018
    Zeker indrukwekkend en wat een mooie ervaring.